Limburg

Alken:
De personen die omwille van medische redenen incontinent zijn, krijgen jaarlijks een aantal gratis rollen afvalzakken.
Bij de afhaling heeft men de keuze uit:-6 rollen van 10 stuks kleine afvalzakken (22l)-1 rol van 10 stuks grote afvalzakken (44l) en 4 rollen van 10 stuks kleine afvalzakken (22l)-2 rollen van 10 stuks grote afvalzakken (44l) en 2 rollen van 10 stuks kleine afvalzakken (22l)
De gratis rollen afvalzakken kunnen afgehaald worden bij het OCMW mits voorlegging van een medisch attest.
Gratis afvalzakken voor burgers met incontinentieproblemen – Gemeente Alken

As :
Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en stomapatiënten

Om de toelage te ontvangen moet men voldoen aan volgende voorwaarden: de patiënt moet op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van As en ook hier effectief verblijven; incontinentiepatiënten dienen een bewijs van betaling van het incontinentieforfait voor te leggen of  een verklaring van het ziekenfonds waaruit de toekenning van het incontinentieforfait blijkt of een attest van een geneesheer-specialist waaruit blijkt dat men een score 3 of 4 heeft op de incontinentieschaal (standaardformulier te verkrijgen op dienst burgerzaken);
stomapatiënten dienen een verklaring van de geneesheer voor te leggen waaruit blijkt dat men blijvend stomapatiënt is.

De invoering van het Diftar-huisvuilophalingssysteem waardoor, voornamelijk incontinentie en stomapatiënten, geconfronteerd worden met hogere kosten.
Reglement toelage aan incontinentiepatiënten en

Beringen :

Bilzen – Hoeselt:
Subsidie voor incontinentie- en stomapatiënten en patiënten met parenterale voeding.
Subsidie voor het aanbieden van huisvuil in kader van incontinentie-, TPN voeding- en stomamaterialen.

Voorwaarden : Alle nodige documenten moeten vóór 31 december ingediend worden teneinde de subsidie te kunnen ontvangen van dat jaar mét vermelding van het rekeningnummer.
Indien er documenten ontbreken kan er niet overgegaan worden tot uitbetaling van de subsidie.

Procedure : De subsidie kan aangevraagd door het binnenbrengen op de milieudienst van stad Bilzen van volgende documenten:
Incontinentiepatiënten met een forfaitaire tussenkomst van het ziekenfonds moeten een bewijs van het ziekenfonds indienen;
Incontinentiepatiënten zonder forfaitaire tussenkomst van het ziekenfonds moeten een doktersbriefje en de nodige aankoopbewijzen van incontinentiemateriaal ten bedrage van minimum €25 indienen;
Stomapatiënten moeten een doktersbriefje indienen;
Patiënten die parenterale voeding (TPN) toegediend krijgen, moeten een doktersbriefje indienen.
De subsidie dient elk jaar opnieuw aangevraagd te worden d.m.v. het binnenbrengen van de nodige documenten.
Kostprijs : € 25,00

Subsidie voor incontinentie- en stomapatiënten en patiënten met parenterale voeding – Bilzen-Hoeselt

Bocholt:

Borgloon:

Bree:
Haal je tegoed huisvuilzakken af vanaf 17 februari .
Elk gezin dat op 1 januari 2025 gedomicilieerd is in Bree, betaalt een afvalbelasting aan Limburg.net voor de inzameling en de verwerking van het afval. In dat bedrag zit een hoeveelheid huisvuilzakken vervat, die je kan afhalen in één van de verschillende afhaalpunten. Het aantal hangt af van je gezinstoestand. Woon je in een voorziening met eigen afvalverwerking? Dan heb je geen recht op dit tegoed. 

Je kan je tegoed afhalen vanaf 17 februari t.e.m. 31 december 2025. Een rol met 10 kleine zakken van 22 liter heeft een waarde van € 6,25 en een rol met 10 grote zakken van 44 liter is € 12,50 waard. Om je huisvuilzakken af te halen, heb je je elektronische identiteitskaart nodig. Vergeet deze dus zeker niet!

Haal je tegoed huisvuilzakken af vanaf 17 februari | Bree

Diepenbeek:
Extra huisvuilzakken om medische redenen.
Gezinnen die thuis personen verzorgen die om medische redenen extra huisvuilzakken nodig hebben, hebben jaarlijks recht op 3 rollen grote zakken (44 liter) of 6 rollen kleine zakken (22 liter).
Deze huisvuilzakken kunnen afgehaald worden bij de financiële dienst van het gemeentebestuur op basis van een recent geneeskundig attest waaruit blijkt dat tenminste één gezinslid om medische redenen extra huisvuilzakken nodig heeft.
Extra huisvuilzakken om medische redenen – Gemeente Diepenbeek

Dilsen-Stokkem:

Genk:
Genkenaren met een attest van blijvende incontinentie; ofwel een attest van een blijvende stoma; ofwel een attest waaruit blijkt dat je thuisdialyse doet.  Het is de toestand op 1 januari van het jaar van de aanvraag die bepaalt of je in aanmerking komt.

Je kan de gratis huisvuilzakken één keer per jaar afhalen in het Sociaal Huis van de stad. Dat kan het hele jaar door.

Gratis huisvuilzakken – Stad Genk

Gingelom :
Halen:
Ham :

Hamont-Achel:
Als inwoner van Hamont-Achel heb je jaarlijks recht op een aantal rollen huisvuilzakken. Het aantal dat je ontvangt, wordt berekend op basis van je gezinstoestand op 1 januari 2025. Vanaf maandag 17 februari kan je je tegoed ophalen op verschillende locaties in Hamont-Achel. 
Heb je recht op geboorterollen of rollen voor medische redenen? Deze kan je enkel ophalen aan de onthaalbalie van het stadhuis of het gemeenschapshuis. Voor medische rollen dien je een doktersvoorschrift (maximaal drie maanden oud) en je identiteitskaart mee te brengen.
Haal vanaf 17 februari je huisvuilzakkentegoed 2025 af – Stad Hamont-Achel

Hasselt:
Volgens artikel 18bis van het huisvuilbelastingsreglement heb je recht op 1 extra gratis rol voor huishoudelijk restafval.

Heb je blijvende incontinentie, blijvende stoma of thuisdialyse, dan heb je recht  op 1 extra gratis rol. Het is de toestand van 1 januari van het referentiejaar die bepalend is of je in aanmerking komt. Breng een doktersattest mee als bewijs.
Gratis vuilzakken | Hasselt

Hechtel-Eksel:
Huisvuilzakken medische redenen : Je kan gratis huisvuilzakken krijgen om medische redenen.
Voorwaarden:  Om gratis huisvuilzakken te verkrijgen omwille van medische redenen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden:
Inwoner zijn van Hechtel-Eksel, Leven met urinaire en fecaele incontinentie
Procedure :Gratis huisvuilzakken omwille van medische redenen kan je afhalen bij het onthaal van het gemeentehuis. Een onthaalmedewerker zal je verder helpen. 

Heers:
Herk-de-Stad:
Herstappe:

Heusden – Zolder :
Vermindering op de huisvuilbelasting:  De belastingsplichtige kan onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor een vermindering op de huisvuilbelasting.

Lokaal bestuur: Adres , Heldenplein 1, 3550 Heusden-Zolder  011 80 80 80           info@heusden-zolder.be

Houthalen- Helchteren:

Kinrooi :
Vanaf 2008 tot 2012 kunnen personen met incontinentieproblemen of stomapatiënten een tegemoetkoming krijgen van 50 euro. Zal na 2012 opnieuw geëvalueerd worden

De tegemoetkoming wordt toegekend aan personen die voldoen aan de
voorwaarden:
a) De persoon moet op 1 januari van het jaar ingeschreven zijn in de
bevolkingsregisters van de gemeente Kinrooi.
b) Personen met incontinentieproblemen dienen jaarlijks een attest van de geneesheer voor te leggen. Indien de persoon kampt met chronische incontinentieproblemen, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd waaruit blijkt dat het een chronische incontinentie betreft.
c) Stomapatiënten moeten jaarlijks een verklaring van de arts voorleggen. Indien de verklaring van de arts aantoont dat de persoon blijvend stomapatiënt is, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd.

Lanaken :
Incontinentie- of stomazorg .

Met ingang vanaf 6 juni 2022 (sluiting containerpark) en eindigend op 31 december 2025 wordt een toelage toegekend in de kosten voor afvalverwerking van incontinentie- en stomamateriaal.
Incontinentie- of stomazorg – Gemeente Lanaken

Leopoldsburg:
TEGOED AAN HUISVUILZAKKEN.
Elk gezin dat op 1 januari in de gemeente woont, heeft recht op tegoedzakken. 
Om medische redenen kan je extra huisvuilzakken krijgen (mits een attest van de dokter) aan de onthaalbalie van het gemeentehuis.

Huisvuilzakken – Gemeente Leopoldsburg

Lommel :
Extra restafvalzakken voor medische redenen.
Personen kunnen omwille van medische redenen 5 extra grote rollen restafvalzakken afhalen.
Waar? Onthaalbalie in het Huis van de Stad, Hertog Janplein 1
Wanneer? Tijdens de openingsuren, een afspraak maken is hiervoor niet nodig.
Voor wie? Incontinentie, hiervoor moet je een bewijs of een verklaring voorleggen, afgeleverd door het ziekenfonds of het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH), van jaarlijkse toekenning van het incontinentieforfait.
Blijvende stomapatiënten, Hiervoor moet je een verklaring van de behandelende specialist voorleggen.
Patiënten die behandeld worden met peritoneale dialyse, Hiervoor moet je een verklaring van de behandelende specialist voorleggen waaruit blijkt dat je deze behandeling ondergaat.

Huisvuilzakken – Stad Lommel

Lummen:

Maaseik :
Sommige mensen hebben recht op gratis huisvuilzakken: ouders, bij de geboorte van hun kindje, personen die lijden aan incontinentie stomapatiënten.
Zij kunnen terecht aan de balies van de administratieve centra van Maaseik (Lekkerstraat 10) en Neeroeteren (Scholtisplein 1) en in De Riet in Opoeteren (Schoolstraat 20).

Huisvuilzakken – Maaseik

Maasmechelen:

Nieuwerkerken:
Het gemeentebestuur kiest ervoor om in volgende situaties extra huisvuilzakken toe te kennen aan inwoners van onze gemeente:  op basis van onderstaande medische redenen: 2 rollen van 44 liter:
een gezinslid stomapatiënt, een gezinslid gebruiker van TPN-voeding (Totale Parenterale Nutritie), een gezinslid met incontinentieproblemen
een gezinslid met thuisbehandeling (begeleid vanuit het ziekenhuis)
Het gemeentebestuur wil ervoor zorgen dat de extra huisvuilzakken terechtkomen bij die mensen die ze echt nodig hebben. Om misbruik te voorkomen, vragen we dan ook een correct ingevuld aanvraagformulier ingevuld door de behandelende dokter. Deze gegevens worden uiteraard met de nodige discretie behandeld.
Huisvuilzakken en gft-sticker – Gemeente Nieuwerkerken

Oudsbergen ( Meeuwen – Gruitrode + Opglabbeek):
Personen die gebruik maken van incontinentiemateriaal of stomamateriaal worden geconfronteerd met extra kosten voor de afvalverwerking van dit materiaal. Het OCMW komt voor een stuk tussen in deze extra kosten met deze financiële tussenkomst.

Voorwaarden: Inwoner van de gemeente zijn en minstens 3 dagen per week in de thuissituatie verblijven om de volledige toelage te kunnen ontvangen. Een medisch attest kunnen voorleggen waaruit de noodzaak tot blijvend gebruik van incontinentie/stomamateriaal blijkt.
Ouder zijn dan 6 jaar. 

Financiële tegemoetkoming – incontinentie/stoma – Oudsbergen

Pelt ( Neerpelt + Overpelt ):
Voor medische redenen kan je per jaar maximum 4 rollen grote huisvuilzakken of 8 rollen kleine huisvuilzakken extra krijgen. Hiervoor is een doktersattest nodig.
Huisvuilzakken medische reden – Grijze vuilzak – Gemeente Pelt

Peer:
Extra huisvuilzakken. Personen met een stoma of incontinentie hebben recht op 4 extra gratis grote vuilzakken. Meld je met een doktersattest in ’t Poorthuis aan het klantencontactcenter.
Perenaars met een zorgnood – Stad Peer

Riemst:

Sint-Truiden 
Incontinente personen, stomapatiënten en personen met een buikdialyse (peritoneale dialysebehandeling thuis) hebben éénmaal per jaar recht op een sociale tegemoetkoming in de vorm van twee rollen grote grijze vuilzakken. Deze kan je vanaf eind februari enkel afhalen in het stadskantoor, Kazernestraat 13 (niet op maandag) of bij Toerisme Sint-Truiden op de Grote Markt (niet op zondag). Vergeet jouw doktersattest niet mee te brengen.
Huisvuilzakken – Sint-Truiden

Tessenderlo :
Tongeren:
Voeren:
Wellen:
Zonhoven:
Zutendaal :