Antwerpen

Aartselaar:

Antwerpen:

Arendonk :

Toelage Diftar omwille van medische redenen
Het lokaal bestuur voorziet een toelage van 42 euro per jaar voor personen die om medische redenen een grotere afvalproductie hebben. Deze toelage moet aangevraagd worden met een medisch attest.
Eens de toelage aangevraagd is, wordt die nadien automatisch jaarlijks toegekend als blijkt dat de rechthebbende nog in Arendonk woont.
Diftar › Gemeente Arendonk

Baarle-Hertog:
 
Balen :
De gemeente kent een tegemoetkoming in de afvalkosten toe van 35 euro voor personen (gezinsleden) die lijden aan incontinentie, een stoma hebben of aan thuisdialyse doen.
2.03 DIFTAR, tegemoetkoming bij incontinentie, stoma of thuisdialyse – Gemeente Balen

Beerse :
Patiënten die incontinent zijn kunnen een tegemoetkoming aanvragen.
De Ontmoeting: Boudewijnstraat 10, 2340 Beerse Tel. 014 60 05 40  E-mail  toz@beerse.be
Incontinentiemateriaal – financiële tegemoetkoming – Lokaal bestuur Beerse

Berlaar :
Boechout:

Diftar-toelage om medische redenen
Inwoners met een tijdelijke of chronische incontinentie of een andere aandoening (stoma, nierdialyse …), die daardoor veel afval hebben, kunnen een toelage krijgen. Het bedrag van de toelage wordt overgeschreven op je diftarrekening. 

Personen die omwille van een medische reden (vb. nierdialyse thuis, stomapatiënten, een huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid,…) andere dan bedoeld in artikel 1.a, dat extra afval veroorzaakt na voorlegging van een attest van de arts waarin bevestigd wordt dat betrokkene extra verzorgingsmateriaal gebruikt.

De subsidie bedraagt € 25 per jaar.
Sociale tegemoetkoming in de kosten van Diftar – Gemeente Bonheiden

Boom:

Gratis huisvuilzakken om medische redenen
Incontinentiemateriaal voor volwassenen mag niet meer bij de GFT-zak gesorteerd worden. Deze moeten bij de restafvalzak. Om de kosten van huisvuilophaling te verminderen voorziet het lokaal bestuur restafvalzakken voor mensen die lijden aan chronische urinaire incontinentie en stomapatiënten.
De persoon moet in Boom gedomicilieerd zijn en niet in een rusthuis verblijven. Per gezin kan je per kalenderjaar 4 rollen restafvalzakken ophalen, met een maximum van 2 per semester.
Gratis huisvuilzakken om medische redenen – Lokaal bestuur Boom

Bornem:
Gratis huisvuilzakken per gezin om medische redenen
Voor de toelage komen in aanmerking, personen die om medische redenen extra afval veroorzaken: Personen met een stoma

gezinnen die om een bepaalde medische reden meer afval produceren, moeten een attest voorleggen en kunnen dan een gratis rol grote huisvuilzakken afhalen aan de balie van het gemeentehuis.
Gratis huisvuilzakken per gezin om medische redenen – Bornem

Borsbeek: 

Brasschaat :

Brecht:

Dessel :
Personen die omwille van medische redenen (zoals incontinentie, nierdialyse, …) ongewild een grotere afvalproductie hebben, ontvangen een toelage van 30 euro. Voor het bekomen van deze toelage, vult u de aanvraag in en bezorgt u de aanvraag samen met het medisch attest aan de gemeente Dessel, financiële dienst, Hannekestraat 1 te 2480 Dessel vóór 31 december.
Premie DIFTAR – Gemeente Dessel

Duffel:

Alle Duffelse gezinnen betalen jaarlijks een vaste bijdrage voor afvalbeheer. Deze afvalbelasting bedraagt 49 euro.
Personen die meer afval hebben om medische redenen kunnen echter aanspraak maken op een toelage van 24 euro. Lokaal bestuur Duffel schrijft dit bedrag over op jouw DIFTAR-provisierekening.

Deze toelage is combineerbaar met het automatische recht op de sociale correctie en de andere kortingen (alleenwonenden en éénoudergezinnen en gezinnen met kinderen ten laste) op de vaste afvalbelasting.

Voor wie?
Personen die extra afval hebben omwille van incontinentie, huidziekten of een andere ziekte kunnen een aanvraag indienen voor deze toelage. Ook mensen die gebruik maken van nierdialyse aan huis of leven met een permanente stoma hebben recht op deze tegemoetkoming.
Toelage om medische redenen – Gemeente Duffel

Edegem:
Huisvuilzakken voor gezinnen met een beperkt inkomen.
Lokaal bestuur Edegem geeft aan gezinnen met een beperkt inkomen een bepaalde hoeveelheid PMD- en GFT-zakken gratis.
Voor restafval ontvangen zij een tegemoetkoming op hun diftarrekening.
Huisvuilzakken voor gezinnen met een beperkt inkomen – Lokaal bestuur Edegem

Essen:

Geel :
Geelse burgers die omwille van medische redenen gebruik maken van incontinentiemateriaal kunnen hiervoor een financiële tegemoetkoming aanvragen van 30 euro per jaar. Deze stedelijke tegemoetkoming is bedoeld als een sociale correctie bij de DIFTAR-factuur.
Financiële tegemoetkoming voor incontinentiemateriaal – Stad Geel

Grobbendonk:
Patiënten met incontinentie en/of stoma, op afgifte van het ingevulde aanvraagformulier gratis afvalzakken, hebben recht op 2 rollen van 30 liter voor restafval per jaar, volgens het belastingsreglement. Laat het formulier jaarlijks invullen door je huisarts.
Afvalzakken – GFT-kleefstickers – Gemeente Grobbendonk

Heist-op-den- Berg :

Sinds de invoering van Diftar wil het lokale bestuur financieel tegemoetkomen aan een aantal doelgroepen:
personen die om medische reden meer afval produceren, onthaalouders, minicrèches, kinderdagverblijven, scholen, parochiezalen, verenigingen met een eigen lokaal in de gemeente .
Sinds 2020 kon je arts of ziekenfonds op het aanvraagformulier aanduiden dat je een aandoening van onbeperkte duur hebt. De toelage zal dan automatisch toegekend worden, de volgende jaren.
Diftar-toelage – Heist-op-den-Berg

Hemiksem:
Gratis huisvuilzakken incontinentie.
Wanneer je niet verblijft in een woonzorgcentrum en je lijdt aan incontinentie, stoma- of peritoneale dialyse kan je terecht voor gratis huisvuilzakken in het woonzorgcentrum.
Je krijgt jaarlijks 1 grote rol (60 liter) of 2 kleine rollen (30 liter). Hiervoor moet je  een aanvraagformulier door je behandelde (huis)arts laten invullen.
Gratis huisvuilzakken incontinentie – Hemiksem

Herentals :

Sociale bijdrage op Diftar om medische redenen
Bent u stomapatiënt? Gebruikt u verzorgingsmateriaal? Of heeft u een andere medische reden (nierdialyse, een huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid, …) die extra afval veroorzaakt? Dan heeft u mogelijk recht op een bijdrage van maximaal 20 euro per jaar. Hiervoor laat u een formulier invullen bij uw dokter.
U kunt het aanvraagformulier afhalen aan het stadsloket in het administratief centrum, Augustijnenlaan, dienstencentrum Convent2, dienstencentrum het Pomphuis
Sociale bijdrage Diftar | Herentals

Herenthout:
Sociale correctie op je afvalfactuur bij medische problemen
Inwoners met medische problemen zoals nierdialyse- of stomapatiënten, mensen met incontinentie of andere problemen die heel wat extra afval veroorzaken, hebben recht op de sociale correctie op hun diftarfactuur.

De toelage heeft de waarde van 150 kg restafval. Met het huidige tarief betekent dit een jaarlijkse verhoging van het diftarsaldo met 39 euro.
Sociale correctie op je afvalfactuur bij medische problemen – Gemeente Herenthout

Herselt :
De gemeente keert een toelage uit aan de referentiepersoon van het gezin waarvan één of meerdere gezinsleden geconfronteerd worden met een tijdelijke of permanente verhoging van hun hoeveelheid restafval.

Jaarlijkse toelage van maximaal 54 euro aan personen, ingeschreven in het bevolkingsregister in de gemeente, om een medische reden (incontinentie, nierdialyse, stomapatiënt, mucoviscidosepatiënt, huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid,…).

Toelage Diftar – Herselt

Hoogstraten :

Inwoners van stad Hoogstraten die omwille van bepaalde redenen meer afval hebben, kunnen een premie krijgen van het stadsbestuur. 
ieder gezin ingeschreven in Hoogstraten bij geboorte of adoptie van een kind <1jaar,
ieder gezin ingeschreven in Hoogstraten bij de eerste verjaardag van een kind,
inwoners van Hoogstraten die omwille van medische redenen meer afval hebben (door incontinentie, stomagebruik, nierdialyse …),
door Kind & Gezin erkende onthaalouders ingeschreven in de gemeente en na voorlegging van een attest van Kind & Gezin

De toelage bedraagt:
25 euro bij een geboorte of adoptie van een kind < 1 jaar, 25 euro bij de eerste verjaardag van een kind, 50 euro bij medische redenen,75 euro voor een erkende onthaalouder.  Deze toelage wordt met je DIFTAR-saldo verrekend.
Toelage afvalinzameling – Hoogstraten

Hove:

Diftar-toelage met doktersattest.
Met deze toelage wil het lokaal bestuur Hove mensen met een beperkt inkomen en met een medische aandoening die veel afval geeft financieel ondersteunen.
Er dient aan alle volgende voorwaarden te worden voldaan:
– Er is recht op verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering voor de aanvrager
– Er is een medisch probleem: Of lijden aan incontinentie, Of een stoma hebben,  Of thuisdialyse toepassen
Bedrag: 50 euro per jaar per aanvrager
Sociale toelage diftar (ophaling restafval en gft+) – Gemeente Hove

Hulshout :
Toelage als tussenkomst in de Diftar-kosten. Er zijn twee verschillende aanvraagformulieren.

Als u lijdt aan incontinentie, moet u enkel het deel ‘aanvraag toelage voor personen die lijden aan incontinentie’ laten invullen.
Als u lijdt aan een andere medische aandoening die meer afval dan normaal genereerd moet u enkel het deel ‘aanvraag toelage voor personen met medische redenen’ laten invullen.

Toelage als tussenkomst in de Diftar-kosten | Gemeente Hulshout

Kalmthout:
Er wordt een sociale correctie toegekend in het kader van het Diftar-systeem voor de huis aan-huis ophaling van huishoudelijke afvalstoffen aan personen die voor hun persoonlijk welzijn gebruik dienen te maken van incontinentiemateriaal ten gevolge van chronische
incontinentie en van stomamateriaal ten gevolge van een permanente stoma.
Het bedrag van de sociale correctie bedraagt € 50 per persoon die genoodzaakt is om incontinentiemateriaal of stomamateriaal te gebruiken per jaar en wordt jaarlijks uitbetaald op het rekeningnummer van de aanvrager of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger indien
aan de voorwaarden  is voldaan.
Huisvuiltoelage en zorgtoelage | Gemeente Kalmthout

Kapellen:
Het gemeentebestuur keert een toelage uit aan personen die last hebben van incontinentie of bij minderjarigheid aan de wettelijke vertegenwoordiger.
incontinente personen (toelage) – Gemeente Kapellen

Kasterlee:
Als je om medische redenen (incontinentie, nierdialyse thuis …) meer restafval hebt, voorziet de gemeente Kasterlee vanaf 1 januari 2022, bij de invoering van Diftar, een toelage van maximum 72 euro per jaar. De toelage (6 euro per maand) wordt toegevoegd aan het DIFTAR- saldo van het gezinshoofd.
Incontinentie – toelage Diftar – Gemeente Kasterlee

Kontich:

Laakdal:
In het gemeentelijk toelagereglement worden volgende toelages voorzien bij Diftar:

Gezinnen met kinderen jonger dan 3 jaar: 10 euro per kind per jaar. De toelage wordt toegekend op basis van het bevolkingsregister. Je moet hiervoor geen aanvraag indienen.
Burgers met incontinentieproblemen, nierdialyse thuis, sonde-voeding en stomapatiënten: 50 euro per jaar.
Om in aanmerking te komen moet je een medisch attest aanleveren bij het onthaal van het gemeentehuis of via omgeving@laakdal.be.
Op het het medisch attest moet duidelijk vermeld staan dat dit tijdelijk of permanent is en voorzie je het attest van een klever van je ziekenfonds.
Diftar – Laakdal

Lier:
De stad geeft jaarlijkse een toelage van 24 euro aan inwoners van de stad Lier.
Die om een medische reden (vb. nierdialyse thuis, stomapatiënten, een huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid,…), dat extra afval veroorzaakt, na voorlegging van een attest van de arts waarin bevestigd wordt dat de betrokkene extra verzorgingsmateriaal gebruikt.

Sociale toelage DIFTAR wegens gebruik incontinentiemateriaal

Lille:

Voor verschillende doelgroepen die om een bepaalde reden meer afval produceren, komt de gemeente tussen in de kosten. De tegemoetkoming kan nooit meer bedragen dan de kostprijs van de aangeboden hoeveelheid restafval.

gezin met kinderen jonger dan 3 jaar: maximaal 20 euro per kind per jaar, personen met incontinentie: maximaal 40 euro per jaar, medische reden (vb. nierdialyse thuis, stomapatiënten, een huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid, mucoviscidosepatiënten, …): maximaal 40 euro per jaar, onthaalouders: maximaal 100 euro per jaar, scholen: maximaal 60 euro per jaar

Wat kost DIFTAR? – Lille

Lint: 

Malle:

Tussenkomst voor mensen met een medisch probleem
Sommige mensen met medische problemen (bijvoorbeeld incontinentie of stoma) produceren meer afval. Dat gaat gepaard met hogere huisvuilkosten. Via een tussenkomst krijgen inwoners in deze situatie jaarlijks een rol huisvuilzakken gratis.
Tussenkomst voor mensen met een medisch probleem – Gemeente Malle

Mechelen:
Je kan jaarlijks gratis 3 rollen grote huisvuilzakken of 6 rollen kleine huisvuilzakken aanvragen of een toelage van 75 euro op het gebruik van een afvalcontainer aanvragen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet:
op 1 januari van het jaar in Mechelen gedomicilieerd zijn; aan chronische incontinentie lijden, aan nierdialyse doen of stomapatiënt zijn;
thuis wonen en niet verblijven in een instelling, rust- of verzorgingstehuis of deel uitmaken van een woon-leef gemeenschap
Gratis huisvuilzakken voor chronisch zieken – Stad Mechelen

Meerhout:
Incontinentiepatiënten krijgen per kalenderjaar een premie van 30 euro na voorlegging van een medisch attest. Deze premie geldt als tussenkomst in de kost voor afvalverwerking.
premie incontinentiepatiënten – Gemeente Meerhout

Merksplas:
 DIFTARTOELAGE MEDISCHE REDENEN
Personen die wegens een chronisch incontintentieprobleem, nierdyalise of een stoma
meer afval produceren, krijgen een toelage van € 40,00.
DIFTAR-toelage – Merksplas

Mol :
Premie incontinentie, dialyse, stoma, sondevoeding.
Premie van 75 euro ter compensatie van de verhoogde afvalfactuur.

Dit voor Personen die lijden aan chronische incontinentie, Dialysepatiënten die thuis behandeld worden, Stomapatiënten, Personen die afhankelijk zijn van sondevoeding
Premie incontinentie, dialyse, stoma, sondevoeding – Officiële website gemeentebestuur Mol

Mortsel:

Sociale correctie op het gedifferentieerd tarief voor afvalverwerking
Inwoners met een beperkt inkomen hebben elk jaar recht op een financiële tegemoetkoming van 20 euro per gezinslid voor de kostprijs van de huisvuilophaling. Dit bedrag wordt rechtstreeks op de DifTarrekening van het gezin bij IGEAN gestort.
Sociale correctie op het gedifferentieerd tarief voor afvalverwerking – lokaal bestuur Mortsel

Niel:

Gratis restafvalzakken (urinaire incontinentie)
Wenst u meer informatie, hebt u hulp nodig bij het aanvragen van dit product? Maak dan zeker een afspraak met de welzijnsconsulent.
Zij luisteren, geven raad en of verwijzen indien nodig naar een meer geschikte dienst of hulpverlening.
Gratis restafvalzakken (urinaire incontinentie) – Gemeente Niel

Nijlen
 Medische redenen
De gemeente Nijlen verleent jaarlijks een toelage van € 40,00 aan personen ingeschreven in de gemeente om een
medische reden (vb. nierdialyse thuis, stomapatiënten, een huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid,
mucoviscidosepatiënten, …)  die extra afval veroorzaakt na voorlegging van een attest van het ziekenfonds of van een medisch getuigschrift waarin bevestigd wordt dat betrokkene extra verzorgingsmateriaal gebruikt.
Toelagen – Nijlen

Olen:

Gratis huisvuilzakken bij incontinentieproblemen
Als je een incontinentieprobleem hebt of als je thuis nierdialyses uitvoert, heb je jaarlijks recht op 20 gratis restafvalzakken van 60 liter of 40 gratis restafvalzakken van 30 liter. Je moet een medisch attest kunnen voorleggen. Niet specifiek vermeld is stoma .
Gratis huisvuilzakken bij incontinentieproblemen – Gemeente Olen

Oud-Turnhout:
Tegemoetkoming in de kosten van diftar omwille van medische redenen
Patiënten die incontinentiemateriaal nodig hebben, kunnen onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming aanvragen voor de aankoop hiervan of voor afvalwerking.
Neem contact op met het OCMW en zeg dat je wilt weten of je in aanmerking komt voor de tegemoetkoming voor de aankoop van incontinentiemateriaal. Een maatschappelijk werker zal je aanvraagformulier bezorgen.
De diftartoelage bedraagt 50 euro/jaar en wordt rechtstreeks in rekening gebracht op de diftarfactuur.
Sociale dienst OCMW – Gemeente Oud-Turnhout

Putte:
Het OCMW van Putte geeft een tussenkomst aan belastingsplichtigen van wie een gezinslid incontinentie- of stomamateriaal gebruikt om de
ophaalkosten van het huisvuil in het DIFTAR-systeem te verminderen. Deze subsidie bedraagt 40 euro per jaar per gezin. Wie er recht op heeft, dient dit aanvraagformulier volledig ingevuld (ook strook voor arts) in te dienen bij het OCMW van Putte. Men ontvangt een rechtstreekse storting op zijn/haar “DIFTAR-provisierekening” het kalenderjaar volgend op de aanvraag. De “DIFTAR-provisierekening” is de rekening waarop de kosten voor de ophaling van het huisvuil worden aangerekend. Let op! Deze aanvraag is jaarlijks te hernieuwen. Aanvragen voor 2025 dienen uiterlijk 31/12/2025 bij onze diensten toe te komen.
Tussenkomst incontinentiemateriaal | Gemeente Putte

Puurs – Sint-Amands :

Inwoners met een bepaalde medische aandoening hebben elk jaar recht op 30 grote of 60 kleine huisvuilzakken.
Je bent op 1 januari van het betrokken jaar van aanvraag inwoner van Puurs-Sint-Amands
Je leidt aan minstens één van onderstaande medische aandoening: personen met chronische incontinentie, personen die een stoma hebben, personen die thuisdialyse ondergaan, personen die lijden aan een huidaandoening met blaarvorming en loskomende opperhuid of een andere huidaandoening die overmatig gebruik van verzorgingsmateriaal tot gevolg heeft, Je woont thuis en verblijft niet permanent in een instelling, woonzorgcentrum, rust of verzorgingstehuis, al dan niet erkende groep van assistentiewoningen/ serviceflats of deel uitmaken van een woon-leef gemeenschap.

De aanvraag gebeurt via het aanvraagformulier. DIt kan via de website of aan de onthalen van het Gemeentehuis, Oud-Gemeentehuis en de lokale dienstencentra.
Gratis huisvuilzakken – Gemeente Puurs-Sint-Amands

Ranst:

Ouders met jonge kinderen die in de pampers zitten en personen met incontinentieproblemen en stomazorg hebben veel luierafval. Dat weegt op de diftarkost voor huisvuil.

Ranst voorziet een jaarlijkse financiële tegemoetkoming voor deze inwoners. De subsidie is bedoeld om de afvalkosten door deze aandoeningen of het hebben van zeer jonge kinderen te drukken. Dit verhoogt de zelfredzaamheid en het recht op gelijke kansen. Hierdoor zijn bewoners van residentiële voorzieningen uitgesloten.

De ondersteuning gebeurt door het diftarsaldo van het gezin te verhogen met het premiebedrag van maximaal € 30 op jaarbasis.
Jonge gezinnen en personen met incontinentie en stomazorg – Gemeente Ranst

Ravels:

OCMW Ravels verleent een tussenkomst aan personen die omwille van medische redenen ongewild een grotere afvalproductie hebben.
De aanvrager is inwoner van de gemeente Ravels. De medische aandoening dient gestaafd te worden met een doktersattest. 
Tussenkomst restvuilophaling – Ravels

Retie:

Patiënten die incontinentiemateriaal nodig hebben, kunnen onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming of sociale korting aanvragen op hun factuur van DIFTAR.
Je bent inwoner van de gemeente, Je maakt gebruik van incontinentiemateriaal,
Breng je doktersattest binnen aan de balie van het gemeentehuis
De gemeente voorziet in een jaarlijkse toelage van €30 die toegevoegd wordt op je DIFTAR saldo.
Financiële tegemoetkoming voor incontinentiemateriaal – Gemeente Retie

Rijkevorsel :

Toelagen Diftar-systeem voor restafval en GFT
Het Diftar-systeem voor restafval en GFT is ondertussen goed ingeburgerd in onze gemeente. Met het systeem wil het lokaal bestuur financieel tegemoetkomen aan volgende doelgroepen: gezinnen met jonge kinderen, personen met een medische reden, onthaalouders, scholen en verenigingen met een eigen lokaal binnen de gemeente. De financiële tegemoetkomingen worden via de Diftar-factuur verrekend.

Het lokaal bestuur Rijkevorsel voorziet volgende toelagen:
Het jaarlijks toekennen van een premie van € 15 aan personen ingeschreven in de gemeente met een medische reden (vb. incontinentie, nierdialyse, stomapatiënten) na voorlegging van een medisch attest.

Diftar | Rijkevorsel

Rumst:
Extra financiële ondersteuning voor incontinentie- en stomapatiënten

In onze gemeente gebeurt de inzameling van huisvuil en GFT via een diftarsysteem met containers. Dit wil zeggen dat je afval gewogen wordt en je op basis daarvan betaalt. Stoma- en incontinentiepatiënten hebben te maken met extra afval. Daarom ontvangen zij een bijkomende ondersteuning.

Inwoners met incontinentie- of stomaproblemen worden door onze gemeente ondersteund en ontvangen jaarlijks een verhoging van het diftarsaldo met 130 euro op vertoon van een doktersattest. De aanvraag dient jaarlijks te gebeuren binnen de eerste 3 maanden van het jaar.

Extra financiële ondersteuning voor incontinentie- en stomapatiënten – Rumst

Schelle:

Schilde :
Toelage aan inwoners met extra afval omwille van een medisch probleem

Je hebt een langdurig medisch probleem (doktersattest), Je woont in Schilde en verblijft niet in een residentie zoals een woonzorgcentrum, serviceflat of een voorziening voor mindervaliden, … Je hebt een hoog verbruik van verzorgingsmateriaal door medische of therapeutische noden. Je hebt zelf een diftarrekening.
75 euro per persoon en per jaar

Speciale toelage afval | Gemeente Schilde

Schoten:

Overwegende dat stomadragers door de aard van hun aandoening, en aldus onvrijwillig, meer afval hebben dan een standaardgezin;
Overwegende dat het derhalve sociaal verantwoord is om voor deze personen in een premie te voorzien;
Gelet op de gevoerde bespreking;
Besluit: Art. 1.- De gemeente Schoten verleent onder navolgende voorwaarden een premie aan personen
die drager zijn van een stoma.
Art. 2.- De premie zal slechts worden toegekend onder de volgende voorwaarden:
a) het getekende aanvraagformulier, afgeleverd door de behandelende geneesheer en waaruit de aandoening blijkt, dient jaarlijks ingeleverd te worden
b) de aanvrager dient ingeschreven te zijn in Schoten en de gemeente effectief te bewonen; op de dag van de aanvraag moet hij /zij tenminste zes maanden in de gemeente wonen
c) de aanvrager mag niet permanent opgenomen zijn in een voorziening, een ziekenhuis of woonzorgcentrum.
Art. 3.- De premie bedraagt 25,00 euro per jaar en per zorgbehoevende.

Premie stoma aanvragen | Gemeente Schoten

Sint-Katelijne-Waver:

Gratis huisvuilzakken voor chronisch zieken
Onder bepaalde voorwaarden kunnen chronisch zieken gratis 1 rol grote of 2 rollen kleine huisvuilzakken per jaar bekomen.
Per gezin kan er slechts 1 aanvraag ingediend worden.

De aanvrager dient aan onderstaande voorwaarden te voldoen: op 1 januari van het jaar in Sint-Katelijne-Waver gedomicilieerd zijn;
aan chronische incontinentie (*) lijden, aan nierdialyse doen, stomapatiënt zijn of lijden aan een huidaandoening die overmatig gebruik van verzorgingsmateriaal tot gevolg heeft;  thuis wonen en niet verblijven in een instelling, rust- of verzorgingstehuis of deel uitmaken van een woon-leef gemeenschap.
Gratis huisvuilzakken voor chronisch zieken – Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Stabroek:

Turnhout:
Toelage diftar – medische redenen
Heb je een chronische incontinentie of een andere aandoening (stoma, nierdialise …), dan krijg je een toelage van dertig euro binnen het diftarsysteem. Heb je ook nog een attest van een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds dan wordt je toelage opgetrokken naar zestig euro. 

Toelage diftar – medische redenen – Stad Turnhout

Vorselaar:

Toelage medische redenen
Wie vanwege medische problemen (incontinentie, stoma,…) meer afval heeft, kan een jaarlijkse korting van € 30 krijgen op de Diftar-factuur.

De behandelende arts moet hiervoor een medisch attest in te vullen. Met dit medisch attest vraag je je korting aan.
De korting wordt berekend vanaf 1 januari na indienen van het attest.
Toelage medische redenen – Vorselaar

Vosselaar:

Toelage Diftar omwille van medische redenen

Inwoners van Vosselaar die omwille van medische redenen meer afval hebben (door incontinentie, stomagebruik, nierdialyse) kunnen jaarlijks een premie krijgen van het gemeentebestuur.  Je moet een formulier, laten invullen door je huisarts.  Bezorg dit formulier ten laatste op 31 maart van het huidige jaar aan dienst financiën van de gemeente Vosselaar.  Je mag dit formulier in de zwarte brievenbus stoppen of afgeven aan het onthaal.
In uitzonderlijke situaties, kan je ook na 31 maart een aanvraag voor een toelage omwille van medische redenen indienen. Neem hiervoor contact op met de financiële dienst – financien@vosselaar.be

toelage Diftar – Vosselaar

Westerlo:

De gemeente geeft jaarlijks toelagen voor het gebruik van de DIFTAR-huisvuilophaling aan
gezinnen met kinderen jonger dan 3 jaar,  20 euro per kind onder 3 jaar.
mensen die omwille van medische redenen (incontinentie, thuisdialyse, stomapatiënt) meer restafval hebben 30 euro
Toelage diftar | Westerlo

Wijnegem :
Toelage diftar om medische reden.
Personen die wegens een chronisch incontinentieprobleem, nierdialyse, een stoma of een andere medische aandoening meer afval produceren, krijgen een toelage van 30 EUR op de DIFTAR-rekening.
Personen die ook een attest van verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds kunnen voorleggen krijgen een toelage van 60 EUR i.p.v. 30 EUR op de DIFTAR-rekening.
Je kan de toelage aan te vragen door het formulier te laten invullen door je arts en het te bezorgen bij dienst omgeving.
Toelage diftar om medische reden – Lokaal bestuur Wijnegem

Willebroek:
Diftarpremie. Wanneer mensen door bepaalde medische condities meer afval produceren, kan je hiervoor een gemeentelijke premie aanvragen via het Welzijnsloket.
Voorwaarden:  In het lopende jaar voldeed je aan de medische voorwaarden met een score 3 of 4, voor het criterium incontinentie, van het afhankelijkheidsrooster vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 2 juni 1998 tot vaststelling van de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.

Omwille van een medische reden (bv. nierdialyse thuis, stoma, huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid…) verbruik je extra verzorgingsmateriaal.
Wat moet je doen? Laat het attest (beschikbaar op het welzijnsloket) invullen en ondertekenen door je mutualiteit of huisarts. Bezorg het voor 30 november aan de medewerkers van het Welzijnsloket. Dit dient jaarlijks te gebeuren.
Bedrag : €30
Diftarpremie | Willebroek

Wommelgem:

Wuustwezel:
Sociale correctie ophaling restafval  Een toelage van € 75 wordt op je diftarrekening gestort.
Voor wie? Inwoners met medische of therapeutische conditie zoals incontinentie, chronische wondverzorging, sondevoeding, nierdialyse, … waardoor zij veel extra restafval hebben zoals luiers, verbanden of ander verzorgingsmateriaal. Of inwoners die thuis palliatief verzorgd worden.
Sociale correctie ophaling restafval | Wuustwezel

Zandhoven:

Zoersel:

Zwijndrecht:

De gemeente Beveren- Kruibeke- Zwijndrecht geeft aan sommige inwoners een tegemoetkoming voor restafval.
Deze tegemoetkoming wordt gestort op jouw diftarrekening bij Ibogem. De gemeente bezorgt jouw gegevens aan Ibogem die instaat voor de storting op je diftarrekening.

Voorwaarden: Gezinnen die op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste.
Inwoners die op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht met een bepaald ziektebeeld in de thuissituatie:
– inwoners die lijden aan chronische incontinentie, – inwoners die stomapatiënt zijn, – inwoners die leven van sondevoeding, – inwoners die buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.
Tegemoetkoming restafval – Gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht