Oost-Vlaanderen

Aalst:
Tegemoetkoming gewogen diftar
Een tegemoetkoming (m.b.t. luiers / pampers / incontinentiemateriaal) in de afvalkost voor gewogen diftar kan vanaf januari 2022. De tegemoetkomingen worden door de stad Aalst betaald op de provisierekening van ILvA van het gezinshoofd van het adres waar de betrokkene op 1 januari van het betrokken jaar was ingeschreven.

Wie kan een tegemoetkoming aanvragen?
jonge kinderen: 25 EUR/kalenderjaar/kind, vanaf 1 januari volgend op de geboorte en dit tot en met het jaar waarin het kind de leeftijd van 2 jaar bereikt (in de praktijk dus 2 keer 25 EUR)
personen met chronische incontinentieproblemen: 75 EUR/jaar/persoon

Tegemoetkoming gewogen diftar | Stad Aalst

Aalter:
Assenede:

Berlare:
Lokaal bestuur Berlare voorziet gratis pmd-en/of restafvalzakken voor incontienente patiënten.
Incontinente patiënten die thuis verzorgd worden hebben jaarlijks recht op 10 gratis restafvalzakken van 60 liter of 20 van 30 liter

Gratis huisvuilzakken | berlare

Beveren- Kruibeke-Zwijndrecht:
De gemeente geeft aan sommige inwoners een tegemoetkoming voor restafval.
Deze tegemoetkoming wordt gestort op jouw diftarrekening bij Ibogem. De gemeente bezorgt jouw gegevens aan Ibogem die instaat voor de storting op je diftarrekening.

Voorwaarden:
Gezinnen die op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste.
Inwoners die op 1 januari 2025 ingeschreven zijn in gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht met een bepaald ziektebeeld in de thuissituatie:– inwoners die lijden aan chronische incontinentie, inwoners die stomapatiënt zijn, inwoners die leven van sondevoeding, inwoners die buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.

Tegemoetkoming restafval – Gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht

Brakel:

Buggenhout: 

Om de kosten van de afvalverwerking te dragen en de afvalberg te verkleinen en het sorteren van afval aan te moedigen wordt er een belasting op het ophalen van huisvuil gevestigd, en zijn er een aantal retributies vastgelegd:

Om tegemoet te komen aan de noden van sociaal zwakkeren, worden hierop sociale correcties toegepast die bestaan uit de aflevering van 2 gratis rollen vuilzakken.

Belasting en retributies op het ophalen van afval – Gemeente Buggenhout

De Pinte – Nazareth:

Gratis huisvuilzakken
We geven gratis huisvuilzakken aan mensen die tot een bepaalde doelgroep behoren.
Je hebt recht op: ofwel 1 rol van 24 witte restafvalzakken van 60 liter, ofwel 2 rollen van 24 witte restafvalzakken van 30 liter

Deinze
Sinds 2010 kunnen Deinzenaars die kampen met incontinentieproblemen, per jaar een rol van 10 restafvalzakken krijgen.
Voorwaarden
• inwoner van Deinze zijn
• niet gedomicilieerd of verblijvende in een instelling
• de aanvraag gebeurt via een aanvraagformulier
• een verklaring van de geneesheer waaruit blijkt dat de persoon waarvoor de gratis restafvalzakken worden aangevraagd te kampen heeft met een incontinentieprobleem en daardoor nood heeft aan het gebruik van luiers
• 1 rol van 10 vuilniszakken per jaar per aanvrager
• de aanvraag dient elk jaar opnieuw te gebeuren.

Denderleeuw

Dendermonde
Personen die recht hebben op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming inzake ziekte en invaliditeit (inclusief het OMNIO-statuut) en die tevens gezinshoofd zijn, kunnen gratis huisvuilzakken krijgen.
Eenmaal per jaar ontvangt de begunstigde vanwege de stad een brief met de vermelding dat hij recht heeft op een aantal gratis huisvuilzakken.  Tegen afgifte van deze brief kan de begunstigde, binnen de in de brief bepaalde termijn in het Administratief Centrum deze gratis zakken afhalen.
Destelbergen

Eeklo

Erpe-Mere

Evergem
Er bestaat een gemeentelijke toelage op de algemene mileubelasting.
Medische patiënten die lijden aan chronische incontinentie of stoma-patiënt zijn. Bedrag: 30 euro.
De aanvraag is in te dienen bij de dienst financiën. Aankoopfacturen en een medisch attest van de behandelende arts dienen meegebracht te worden.
Gavere

Gent

Geraardsbergen
Het gezin waarvan minstens 1 persoon thuisdialyse of stomapatiënt is op vertoon van een attest afgeleverd door het dialysecentrum of de behandelende geneesheer genieten van een teruggave van 25 euro.
Haaltert

Hamme
Bon voor gratis huisvuilzakken in 2014 alleen nog voor gezinnen met kinderen jongeren dan 2 jaar en personen die lijden aan incontinentie:
De bon voor gratis huisvuilzakken aan gezinshoofden die vorig jaar nog meegestuurd werd met de gezinsbelasting is niet vergeten, maar kan niet meer toegekend worden. De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij wees het gemeentebestuur van Hamme erop dat zij in strijd met bijlage 5.1.4 van de Vlaremawetgeving  nog steeds aan de gezinshoofden gratis diftarzakken overhandigde bekostigd uit de algemene middelen van de gemeente. Het gemeentebestuur mag alleen nog gratis huisvuilzakken toekennen aan gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en aan iedereen die aan een vorm van incontinentie lijdt. Om te voldoen aan het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), heeft het gemeentebestuur het subsidiereglement deels opgeheven met ingang 1/1/2014. De rol gratis diftarzakken aan gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar een aan personen die lijden aan incontinentie werd behouden.
Herzele

Horebeke

Kaprijke

Kluisbergen

Knesselare
Bij de milieudienst kan je onder andere terecht voor informatie over afvalophalingen, composteren, milieu- en natuurvergunningen en tal van premies.
Navragen op milieudienst

Kruibeke
Voor huisvuilzakken geldt het principe ‘de vervuiler betaalt’. Sommige inwoners hebben echter ongewild meer huisvuilzakken nodig om medische redenen. Denk maar aan mensen met incontinentieproblemen of nierdialyse, stomapatiënten… De gemeente wil hen extra ondersteunen via het aanbieden van gratis huisvuilzakken. Er worden per jaar 2 rollen zakken van 60 liter of 4 rollen van 30 liter aangeboden.

Kruisem: deelgemeenten Huise, Kruishoutem, Ouwegem, Nokere, Wannegem-Lede, Zingem
De gemeente Kruisem voorziet een jaarlijkse financiële tegemoetkoming voor personen met incontinentie, stomazorg of nood aan peritoneale dialyse. De subsidie is bedoeld om de afvalkosten ingevolge deze aandoeningen te drukken. Dit heeft als doel zelfredzaamheid en het recht op gelijke kansen te verhogen.
Toelage voor personen met incontinentie, stomazorg of nood
Laarne:

Tegemoetkoming voor incontinente patiënten
Wij voorzien jaarlijks 20 gratis huisvuilzakken (30L of 60L) voor volwassen, incontinente patiënten die thuis verzorgd worden.

Voorwaarden: incontinent zijn en thuis verzorgd worden, niet in een woonzorgcentrum, gedomicilieerd zijn in de gemeente in het jaar van de aanvraag en op een adres waar de milieubelasting correct is betaald

Procedure : De gratis huisvuilzakken worden 1 maal per jaar toegekend op voorlegging van een (kopie van een) attest van de mutualiteit voor de vermelde aandoening. Dit attest wordt ingevuld door de (huis)arts en bevestigd door de adviserend geneesheer. Het attest blijft drie jaar geldig. Na voorlegging van dit attest ontvangt men 20 gratis huisvuilzakken.

Tegemoetkoming voor incontinente patiënten – Gemeente Laarne

Lebbeke:
De gratis restafvalzakken worden verleend onder de volgende voorwaarden.
De rechthebbende personen moeten zowel gedomicilieerd zijn als wonen in Lebbeke op 1 januari van het jaar waarin de gratis restafvalzakken worden toegekend.
a) Grote gezinnen: Op 1 januari van het jaar waarin de gratis restafvalzakken worden toegekend ten minste drie kinderen ten laste hebben.
Een kind met een handicap van minimum 66%, wordt in aanmerking genomen voor twee kinderen.
b) Ouders van kinderen jonger dan twee jaar: Op 1 januari van het jaar waarin de gratis restafvalzakken worden toegekend, ouder zijn van een kind met een leeftijd kleiner dan twee jaar.
c) Personen die lijden aan chronische incontinentie, (huis)nierdialyse of stomapatiënt zijn:
De persoon met medische problemen (incontinentie, nierpatiënt of stomapatiënt)
moet in Lebbeke wonen en mag niet in een instelling, rust- of verzorgingstehuis verblijven of deel uitmaken van een woon/leefgemeenschap.
Artikel 3 – Het aantal restafvalzakken per jaar wordt als volgt vastgesteld:
a) Grote gezinnen, één rol van 10 restafvalzakken van 60 liter. b) Ouders van kinderen jonger dan twee jaar:
één rol van 10 restafvalzakken van 60 liter per kind dat jonger is dan twee jaar.
c) Personen die lijden aan chronische incontinentie, (huis)nierdialyse of stomapatiënt zijn: 1 rol van 10 restafvalzakken van 60 liter.

0897E9FE82B1786ABFA1DA7FFC1BEDD7

Lede:
Financiële tegemoetkoming afval

Het Lokaal bestuur kent een tegemoetkoming in de kosten van de gewogen DIFTAR toe en dit voor gezinnen die in Lede wonen en behoren tot een van deze categorieën:
A: gezinnen met kinderen die de geboortepremie ontvangen;

B: personen met incontinentie of stomapatiënten.

Lierde:

Lievegem:  deelgemeenten Zomergem –  Waarschoot – Lovendegem
Lievegem steunt inwoners, die thuis medische verzorging krijgen, door gratis extra huisvuilzakken aan te bieden.
Voorwaarden: Het gaat om mensen die nog thuis wonen en: ofwel recht hebben op het incontinentieforfait van hun ziekenfonds, ofwel thuisdialyse krijgen, ofwel een stoma of sondevoeding hebben.

Het inkomen wordt niet in rekening genomen, want niemand kiest voor deze aandoeningen.
Heb je één van deze aandoeningen dan krijg je elk jaar dertig gratis huisvuilzakken van 60 liter.

Gratis huisvuilzakken om medische redenen | Lievegem

Lochristi:
Lokeren: Een jaarlijkse toelage kan worden toegekend aan :
1. Personen die lijden aan chronische incontinentie, 2. Stomapatiënten, 3. Personen die thuis nierdialyse doen
De personen die menen in aanmerking te komen voor deze subsidie dienen, uiterlijk  op 1 december van het dienstjaar, een aanvraag in te dienen bij het Welzijnhuis/
Toelage incontinentie, stomapatiënten, nierdialyse Afspraak maken – Stad Lokeren

Maldegem: Huisvuilzakken om medische redenen
Sommige inwoners hebben recht op gratis huisvuilzakken omwille van medische redenen. Jaarlijks kan je 20 of 100 gratis huisvuilzakken met een inhoud van 60 liter of 40 of 200 gratis huisvuilzakken met een inhoud van 30 liter verkrijgen.
Huisvuilzakken om medische redenen – Maldegem

Merelbeke- Melle :
Personen met chronische incontinentie, een stoma of thuisdialyse kunnen een gemeentelijke huisvuiltoelage ontvangen. Deze dient als tussenkomst voor de kost van het verhoogd verbruik van huisvuilzakken.
De toelage bedraagt 90 euro voor personen met incontinentie, een stoma of thuisdialyse. Voor kinderopvanginitiatieven bedraagt de toelage 100 euro.
Huisvuiltoelage voor personen met incontinentie, stoma en thuisdi – Merelbeke-Melle

Moerbeke

Nevele

Ninove
In bepaalde gevallen heb je recht op gratis huisvuilzakken:
Mensen met specifieke gezondheidsproblemen hebben jaarlijks recht op 1 gratis rol huisvuilzakken.
Zij moeten op 1 januari van het aanvraagjaar gedomicilieerd zijn in Ninove en komen in aanmerking als zij:
thuis verblijven en lijden aan blijvende incontinentie (of)
thuis aan dialyse doen (of)
thuis verblijven als stomapatiënt (of)
thuis verblijven met gelijkaardige aandoeningen
De aanvraag gebeurt bij de dienst leefmilieu via een aanvraagformulier dat gedeeltelijk door de behandelende arts moet worden ingevuld. De huisvuilzakken worden ook bij de dienst leefmilieu afgehaald.
Oosterzele
Oudenaarde
Ronse
Sint-Gillis-Waas
Sint-Laureins
Sint-Lievens-Houtem
Sint-Martens-Latem
Sint-Niklaas
Stekene
Temse
Waasmunster
Wachtebeke:

Wetteren:
Jaarlijks worden 20 (60l) of 40 (30l) gratis restafvalzakken toegekend aan de volgende categorieën van personen en gezinnen, op voorwaarde dat zij op 1 januari van het jaar van de aanvraag in de gemeente ingeschreven zijn: personen die gebruik maken van incontinentiemateriaal na voorlegging van een verklaring van de arts of personen die stomapatiënt zijn na voorlegging van een verklaring van de arts  of personen die aan thuisdialyse doen na voorlegging van een verklaring van de arts.
Gratis vuilniszakken – Wetteren

Wichelen:
Wortegem-Petegem:

Zele:
Incontinentiepremie
De gemeentelijke incontinentiepremie heeft tot doel ondersteuning te bieden aan Zelenaars die chronisch incontinent zijn en hiervoor gebruikmaken van incontinentiemateriaal. De incontinentiepremie is een tegemoetkoming in de kosten voor dit materiaal en bedraagt 50 euro per jaar.
De incontinentiepremie is er als compensatie voor het stopzetten van de aanlevering van incontinentiemateriaal op het gemeentelijke containerpark tegen een voordelig tarief.
Incontinentiepremie – Gemeente Zele

Zelzate:
Financiële tegemoetkoming voor incontinentiemateriaal: Patiënten die incontinentiemateriaal nodig hebben, kunnen onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming aanvragen voor afvalwerking.
Voorwaarden: In Zelzate gehuisvest zijn.
Voor de personen de lijden aan een chronische incontinentie en voor de STOMA-patiënten: niet in een ziekenhuis, rusthuis of verzorgingsinstelling opgenomen zijn en een medisch attest ter staving van de aandoening voorleggen.
Procedure: Toelageformulier bij de DIFTAR-afrekening invullen en binnenbrengen in het gemeentehuis. Samen met een doktersbewijs van de chronische incontinentie of Stoma-patiënt.
Financiële tegemoetkoming voor incontinentiemateriaal – Lokaal bestuur Zelzate

Zottegem:
Sociale correcties en premies. Met de invoering van de gewogen diftar zijn ook de sociale correcties aangepast aan de actuele situatie:
Gezinnen met jonge kinderen (< 2 jaar) ontvangen 25 euro per jaar: dit bedrag zal automatisch door de stad Zottegem op de afvalrekening gestort worden. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Onthaalouders die vergund zijn door Kind en Gezin kunnen genieten van een toelage van 125 euro per jaar. Voor meer info, contacteer Dienst Gezinsopvang op het nummer 09 345 58 38 of via gezinsopvang@ocmw.zottegem.be.
Personen met een handicap, leefloners en ouderen die beroep doen op een zorgbudget, kunnen rekenen op een financiële tegemoetkoming van maximum 35 euro per jaar. Mensen met chronische incontinentieproblemen hebben recht op een financiële tegemoetkoming van 75 euro per jaar. Voor meer info, contacteer het Sociaal Huis op het nummer 09 364 57 23.

Zulte:
Zwalm:
Sociale correctie voor medisch afval

Inwoners die omwille van medische redenen meer huishoudelijk afval produceren, betalen hiervoor een hogere afvalfactuur. Het betreft vooral patiënten die stoma’s, sondes en dergelijke gebruiken.
De gemeente voorziet hiervoor een financiële toelage. De toelage wordt proportioneel berekend op de afvalfactuur van het afgelopen jaar, rekening houdend met de periode waarin de aanvrager in Zwalm gedomicilieerd is en met de periode van de behandeling.
Voor deze toelage wordt er gewerkt met een forfaitair minimumbedrag. Dit bedrag is vastgelegd op 24 euro per jaar (of 2 euro per maand). Indien een attest van verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds kan worden voorgelegd, bedraagt het minimumbedrag 48 euro per jaar (of 4 euro per maand). De toelage kan maximum het totaalbedrag zijn van de betaalde afvalfacturen en kan niet meer zijn dan 100 euro per gezin.
Zwalm | Sociale correctie voor medisch afval